Auroora joogakoulu, Oulu



Ystävänpäivän 2019 yin-joogaharjoitus Kulttuuritalo Valveella. Kaudella 2021-22
yin-joogaa on tarjolla tiistaisin Valveella ja lauantaisin Heinätorin koululla.


Yin-jooga on antautumista asanalle

Kaiken tekemisen ja touhuamisen vastapainoksi tarvitaan myös pysähtymistä, olemista
ja hiljaisuutta. Yin-jooga onkin oivallinen vastapaino aktiivisemmille joogan lajeille. Se
pohjautuu taolaisuuteen (sieltä nimikin: yin, vastaparinaan yang) ja kehittyi 1990-luvun
taitteessa.

Yin-harjoitus tehdään enimmäkseen lattiatasossa ja sen asanat ovat pitkäkestoisia,
yleensä noin 3-5 minuuttia. Yin-joogassa keskitytään syvällä oleviin kudoksiin: niveliin
ja nivelsiteisiin, syvään faskiaan ja jopa luustoon. Näillä kudoksilla on taipumusta kuivua,
kiristyä ja tahmaantua kiinni toisiinsa iän tai käyttämättömyyden myötä, mikä vähentää
niiden liikuvuutta. Lihakset pyritään pitämään mahdollisimman rentoina, joten asanaa
tuetaan tyynyillä, vilteillä, joogatiilillä ja muilla apuvälineillä.

Yin-harjoituksessa rennot kudokset mahdollistavat nivelten traktion (loitontumisen) sekä
faskiapintojen liukumisen toisiinsa nähden. Staattisessa asanassa viipyminen luo lempeää
painetta nivelille ja nivelsiteille, mikä antaa nivelille lisää tilaa. Faskia vahvistuu ja nesteytyy,
jolloin liikkuvuus paranee ja kuona-aineet pääsevät poistumaan kehosta. Yin-harjoituksella
on myös energeettinen taso: se avaa kehon energiatukoksia, jolloin qi/prana pääsee
virtaamaan tasaisemmin.

Lähteenä myös:
Mika Pihlman & Tuulia Luomala: FASKIA - terapian ja liikkeen näkökulmasta (VK-Kustannus Oy, 2016)



Monet yin-joogan asanat (asennot) ovat hathajoogasta tuttuja, mutta niissä
viivytään kauemmin. Yin-joogaharjoituksia löytyy Ohjeita-sivulta.
Kuva: Linda Granroth


Yin-joogan neljä perusperiaatetta

1. Liikkumattomuus:
Pysähtuminen asanaan, hellittäminen sekä kehon että mielen tasolla.

2. Rentoutuminen:
Keskittyminen omaan luonnolliseen hengitykseen.
Luopuminen kiireestä ja kaikesta harjoituksen kannalta tarpeettomasta.

3. Aika:
Asanat ovat pitkäkestoisia ja intensiivisiä.
Tarkkaile lempeästi kehoa, hengitystä ja mieltä.
Ole kärsivällinen.

4. Mukavuusalueen reunalla oleminen:
Ei mukavuusalueella eikä sen ulkopuolella, vaan juuri siinä, reunalla.
Voit muuttaa asanaa hieman, jos tarpeen.
Tunne kuinka hengitys vähitellen syvenee.
Tunne kuinka mielikin asettuu vain hiljaisena olemaan.
Nyt voit rauhassa antautua asanalle.

Tärkeää: Jos tunnet kipua tai puutumista, tule rauhallisesti pois asanasta.


Varsin vastahakoisesta kokeilijasta yin-joogan opettajaksi

Tutustuin yin-joogaan ensimmäisen kerran keväällä 2015 Oulussa. Vuolle-opiston järjestämän viikonloppukurssin opettajana oli Hanna Kuosmanen. Toisena lajina hänellä oli Scaravelli-jooga,
johon olin ihastunut jo Lontoossa. Yin-jooga sen sijaan jätti minut aika kylmäksi. Hanna on
erittäin hyvä opettaja, mutta minusta tuntui, että asanoissa oltiin ihan liian kauan, pitkästytti,
joku asana ei tainnut edes onnistua minulta jäykkäselkäiseltä. Olin tottunut virtaavaan
hathajoogaan ja dynaamiseen kundaliinijoogaan. Ehkä en oikein osannut rauhoittua ja hellittää,
antautua asanalle?

Syksyllä 2016 Oulun Taiji-seura kutsui kiinalaisen opettajan, Zhuang Yongchangin, pitämään viikonloppuleiriä. Olen harrastanut muinoin taijia, ja nyt tutustuin samantyyppiseen lajiin,
daoyin yangsheng gong (dyysg), joka on eräs qigongin muoto. Seuraavan vuoden aikana
osallistuin vielä kahdelle Zhuang Yongchangin viikonloppuleirille. Keväällä 2017 kuljin myös
Oulun Taiji-seuran järjestämillä dyysg-viikkotunneilla, joita ohjasivat Aki Korhonen ja Arto
Alakulju
. Kaiken tämän myötä minulla, jooganopettajalla, heräsi tietysti uudelleen kiinnostus
yin-joogaa kohtaan. Päätin siis perehtyä asiaan hieman syvällisemmin.



Hanna Kuosmasen yin-joogakurssilla keväällä 2015 ja Zhuang Yongchangin toisella
dyysg-leirillä helmikuussa 2017.

Toukokuussa 2018 matkasin Riverheart Retreats -kurssikeskukseen Coíniin, Espanjaan,
opiskelemaan yin-joogaa. Opettajana oli Becky Khalil, joka kouluttaa yin-jooganopettajia
ympäri maailmaa. Becky on Shanti Atma Yogan perustaja ja omistaja.

Opiskelimme tiiviiseen tahtiin anatomiaa ja perinteistä kiinalaista lääketiedettä, joogasimme
yin- ja yang-tyyliin, harjoittelimme opettamista ja ohjasimme näytetunnin. Taskussa on nyt
Yin Yoga YACEP 100 hours -todistus.

Koulutus oli intensiivinen Yin Yoga Teacher Training, mutta tuntui kyllä siltä, että näihin
asioihin pitää vielä paneutua perusteellisesti - suomeksi. Ja niinpä yin-joogan opettaja-
opintoni jatkuivat jo vuoden 2019 aikana Helsingissä. Yoga Nordic Kampin järjestämien
Yin I + anatomia 40 h ja Yin II + filosofia 40 h -kurssien opettajana oli Petri Linnankivi.

Joogakoulu Aurooran yin-joogan viikkotunnit käynnistyivät kesällä 2018. Kaudella 2021-22
kokoonnumme tiistaisin Kulttuuritalo Valveella ja lauantaisin Heinätorin koululla. Tarkemmat
tiedot täältä. Ilmoittaudu mukaan minna.arvila(at)auroora.fi. Lämpimästi tervetuloa!


Yin-jooganopettajien valmistujaiset 22.5.2018 Riverheart Retreats, Espanja.
Vasemmalla Beckyn ja Jonathanin kanssa. Jonathan ohjasi yang-harjoitukset.

 

Minna Arvila - 045 651 6819 - minna.arvila(at)auroora.fi

 
- Yin-jooga
- Joogamiehet
Minna Arvila
Ajankohtaista
Ohjeita + arkisto
Linkkejä


© Minna Arvila 2021