Auroora joogakoulu, Oulu



Joogakoulu Aurooran yin-joogaryhmä on kokoontunut alusta asti Kulttuuritalo
Valveella. Minna ohjasi tutustumiskurssin kesällä 2018 ja säännölliset
viikkotunnit käynnistyivät syksyllä.


Varsin vastahakoisesta kokeilijasta yin-joogan opettajaksi


Tutustuin yin-joogaan ensimmäisen kerran keväällä 2015 Oulussa. Vuolle-opiston
järjestämän viikonloppukurssin opettajana oli Hanna Kuosmanen. Toisena lajina
hänellä oli Scaravelli-jooga, johon olin ihastunut jo Lontoossa. Yin-jooga sen
sijaan jätti minut aika kylmäksi. Hanna on erittäin hyvä opettaja, mutta minusta
tuntui, että asanoissa oltiin ihan liian kauan, pitkästytti, joku asana ei tainnut
edes onnistua minulta jäykkäselkäiseltä. Olin tottunut virtaavaan hathajoogaan
ja dynaamiseen kundaliinijoogaan. Ehkä en oikein osannut rauhoittua ja hellittää,
antautua asanalle?

Syksyllä 2016 Oulun Taiji-seura kutsui kiinalaisen opettajan, Zhuang Yongchangin,
pitämään viikonloppuleiriä. Olen harrastanut muinoin taijia, ja nyt tutustuin
samantyyppiseen lajiin, daoyin yangsheng gong (dyysg), joka on eräs qigongin
muoto. Seuraavan vuoden aikana osallistuin vielä kahdelle Zhuang Yongchangin
viikonloppuleirille. Keväällä 2017 kuljin myös Oulun Taiji-seuran järjestämillä
dyysg-viikkotunneilla, joita ohjasivat Aki Korhonen ja Arto Alakulju. Kaiken tämän
myötä minulla, jooganopettajalla, heräsi tietysti uudelleen kiinnostus yin-joogaa
kohtaan. Päätin siis perehtyä asiaan hieman syvällisemmin.


Hanna Kuosmasen yin-joogakurssilla keväällä 2015 ja Zhuang Yongchangin toisella
dyysg-leirillä helmikuussa 2017.

Toukokuussa 2018 matkasin Riverheart Retreats -kurssikeskukseen Coíniin, Espanjaan,
opiskelemaan yin-joogaa. Opettajana oli Becky Khalil, joka kouluttaa yin-jooganopettajia
ympäri maailmaa. Becky on Shanti Atma Yogan perustaja ja omistaja.

Opiskelimme tiiviiseen tahtiin anatomiaa ja perinteistä kiinalaista lääketiedettä, joogasimme
yin- ja yang-tyyliin, harjoittelimme opettamista ja ohjasimme näytetunnin. Taskussa on nyt
Yin Yoga YACEP 100 hours -todistus.

Koulutus oli intensiivinen Yin Yoga Teacher Training, mutta tuntui kyllä siltä, että näihin
asioihin pitää vielä paneutua perusteellisesti - suomeksi. Ja niinpä yin-joogan opettaja-
opintoni jatkuivat jo vuoden 2019 aikana Helsingissä. Yoga Nordic Kampin järjestämien
Yin I + anatomia 40 h ja Yin II + filosofia 40 h -kurssien opettajana oli Petri Linnankivi.


Yin-jooganopettajien valmistujaiset 22.5.2018 Riverheart Retreats, Espanja.
Vasemmalla Beckyn ja Jonathanin kanssa. Jonathan ohjasi yang-harjoitukset.


Yin-jooga on antautumista asanalle

Kaiken tekemisen ja touhuamisen vastapainoksi tarvitaan myös pysähtymistä,
olemista ja hiljaisuutta. Yin-jooga onkin oivallinen vastapaino aktiivisemmille joogan
lajeille. Se pohjautuu taolaisuuteen (sieltä nimikin: yin, vastaparinaan yang) ja
kehittyi 1990-luvun taitteessa.

Yin-harjoitus tehdään enimmäkseen lattiatasossa ja sen asanat ovat pitkäkestoisia,
yleensä noin 3-7 minuuttia. Yin-joogassa keskitytäään syvällä oleviin kudoksiin: niveliin
ja nivelsiteisiin, syvään faskiaan ja jopa luustoon. Näillä kudoksilla on taipumusta kuivua,
kiristyä ja tahmaantua kiinni toisiinsa iän tai käyttämättömyyden myötä, mikä vähentää
niiden liikuvuutta. Lihakset pyritään pitämään mahdollisimman rentoina, joten asanaa
tuetaan tyynyillä, vilteillä, joogatiilillä ja muilla apuvälineillä.

Yin-harjoituksessa rennot kudokset mahdollistavat nivelten traktion (loitontumisen) sekä
faskiapintojen liukumisen toisiinsa nähden. Staattisessa asanassa viipyminen luo lempeää
painetta nivelille ja nivelsiteille, mikä antaa nivelille lisää tilaa. Faskia vahvistuu ja nesteytyy,
jolloin liikkuvuus paranee ja kuona-aineet pääsevät poistumaan kehosta. Yin-harjoituksella
on myös energeettinen taso: se avaa kehon energiatukoksia, jolloin qi/prana pääsee
virtaamaan tasaisemmin.

Lähde:
Mika Pihlman & Tuulia Luomala: FASKIA - terapian ja liikkeen näkökulmasta (VK-Kustannus Oy, 2016)


Yin-joogan neljä perusperiaatetta

1. Liikkumattomuus:
Pysähtuminen asanaan, hellittäminen sekä kehon että mielen tasolla.

2. Rentoutuminen:
Keskittyminen omaan luonnolliseen hengitykseen.
Luopuminen kiireestä ja kaikesta harjoituksen kannalta tarpeettomasta.

3. Aika:
Asanat ovat pitkäkestoisia ja intensiivisiä.
Tarkkaile lempeästi kehoa, hengitystä ja mieltä.
Ole kärsivällinen.

4. Mukavuusalueen reunalla oleminen:
Ei mukavuusalueella eikä sen ulkopuolella, vaan juuri siinä, reunalla.
Voit muuttaa asanaa hieman, jos tarpeen.
Tunne kuinka hengitys vähitellen syvenee.
Tunne kuinka mielikin asettuu vain hiljaisena olemaan.
Nyt voit rauhassa antautua asanalle.

Tärkeää: Jos tunnet kipua tai puutumista, tule rauhallisesti pois asanasta.



Minna Arvila - 045 651 6819 - minna.arvila(at)auroora.fi

 
- Yin-jooga
- Äijäjooga
Minna Arvila
Ajankohtaista
Ohjeita + arkisto
Linkkejä


© Minna Arvila 2019